Ondervoeding of ongewenste gewichtsverlies

Bij ondervoeding of ongewenst gewichtsverlies denk je vast aan een mager persoon, maar wist je dat ondervoeding ook voor kan komen als je overgewicht hebt? Ondervoeding betekent eigenlijk dat je lichaam een langere tijd te weinig voeding binnenkrijgt om goed te kunnen functioneren.

Voeding bij ondervoeding

Voldoende energie (kilocalorieën) en eiwitten zijn belangrijk om het lichaam gezond te houden. Eiwitten zijn de bouwstoffen van het lichaam en vind je vooral in dierlijke producten, zoals vlees, vis, eieren en zuivel. Ook noten en peulvruchten bevatten eiwitten.

In onderstaande video legt een van onze diëtisten uit wat eiwitten zijn en hoe eiwitten kunnen helpen bij herstel.

 

Wat kun je zelf doen?

Probeer vooral voeding met veel eiwitten en vol vette producten te eten. Op die manier krijg je meer energie en eiwitten binnen. Als je minder eet dan je gewend bent, is het verstandig om een diëtist in te schakelen. Zij kunnen je dus goed ondersteunen bij je voedingspatroon. Neem contact op met onze starthulp om een afspraak met de diëtist in te plannen.

Wist je dat ook een aantal van onze diëtisten meewerken aan een onderzoek naar ondervoeding: lees hier voor meer informatie over het MONDAY project
Heb je vragen?